Playstation 3 spil anmeldelser

Prince of Persia
Spil Anmeldelser
Tirsdag, 27 Januar 2009 20:11

Prince of Persia anmeldelseGlem alt hvad du ved om Prince of Persia. Ubisoft er tilbage med endnu et eventyr i denne fantastiske serie med ændret udseende, karakterer, og endda gameplay. Prince of Persia fans vil enten elsker det eller hade det. Så er Prince of Persia den store grand finale der afsluttede år 2008, eller var det bare en stor skuffelse?

6 mbit mobilt bredbånd, kun 149 kr. per måned! Klik her!

Lad os springe lige ind i tingene ved at sige dette klart synes at være en helt ny omlægger i serien. Det er stadig den samme Prince, men med en ny attitude og en ny hovedperson med helt nye kræfter i denne PlayStation 3 udgave. Den nye historie fokuserer primært på Prince og i hans søgen efter hans elskede æsel, rejser han hele verdenen rundt og udforsker magiske lande, inden han omsider bliver genforenet med det. Okay, det passer ikke helt, men det er bare et eksempel på den humor der er strøet om sig med i dette spil, i et forsøg på at holde dig underholdt. Det, der virkelig sker... er at Prince bliver fanget i en magisk støv storm der transporterer ham til et mystisk land. Ved ankomsten, har han absolut ingen anelse om hvad der foregår, indtil han løber ind i en prinsesse i nød, ved navn Elika som han hurtigt beslutter sig for at hjælpe.

Udviklingen af historien er ret interessant. I stedet for at plottet er lige til og ligeud, er spillets verden helt åben for hvordan du spiller det...

Udviklingen af historien er ret interessant. I stedet for at plottet er lige til og ligeud, er spillets verden helt åben for hvordan du spiller det. De valg, du foretager i spillet har indflydelse på hvilken del historien du først oplever. Imens du besøger de fire hovedområder i spillet, vil Princess Elika forklare, hvad der er sket med Ahriman og får flashbacks der fortsætter med at forklare mere og mere for hvert enkelt hun får. Spørgsmålene i spillet vil blive forklaret af dine fremskridt.

Det egentlige fokus i historien er hvordan Ahriman er sluppet fri, og hvordan du kan stoppe ham og korruptionen i landet. Historien er fortalt på den måde så du bekymre dig om Elika og vil risikere dit liv for hende. Historien er interessant og meget morsom, men de alvorlige aspekter er der hvor historien får problemer, og humoren kan måske have overskygget hovedfokus.

Ok nok snak om historien og Elika, hvad med gameplayet? Lad os starte med at hele denne tidsrejse funktion som vi kender fra tidligere PoP spil er afskaffet. I stedet får vi Elika, en magisk prinsesse, der har kræfter fra de gode guder. Elikas kræfter kan bruges når som helst og hvor som helst. At hoppe over store huller er ikke et problem længere, for når skærmen begynder at fade ud, betyder det at du er ved at falde ned i afgrunden, her kommer Elika til undsætning ved et enkelt tryk på en knap. Når man kæmper mod en fjende og har brug for lidt assistance, står Elika altid parat ved din side. Hun følger dig så at sige perfekt på alle tidspunkter, uden nogensinde at komme i vejen. Men der er et enkelt problem her, for uanset hvor du befinder dig, og uanset hvad du gør, og uanset hvem fjenden er, vil du aldrig dø takket være hendes kræfter. Med undtagelse af ikke at kunne lave et co-op hop to gange i træk, er der ingen begrænsninger, hvilket gør spillet meget let. Når du står overfor en boss kamp skal du blot udføre et par combos, lade hende redde dig, og så er du færdig med ham ret hurtigt. Her kunne Ubisoft godt have gjort det svære med et par begrænsninger, for eksempel at hun kan kunne redde en gang per boss kamp eller at hun bliver træt des mere hun hjælper dig.

Med Elikas ubegrænsede kræfter, efterlades prinsen til at være intet andet end en brik i en kæmpe mystisk verden...

Med Elikas ubegrænsede kræfter, efterlades prinsen til at være intet andet end en brik i en kæmpe mystisk verden. Ubisoft har frataget ham hans tids rejser og hans  evne til at samle våben op, hvilket kun efterlader ham med sit sværd og spidsrod. Det eneste prinsen kan gøre er at løbe langs vægge og hoppe over forhindringer, som kan være ret sjovt når forhindringerne udformer sig i lange strækninger efter hinanden. Spillet handler om mønstre og at bliver flydende med dine handlinger. I modsætning til andre platforms spil, der tvinger dig til at bevæge dig hurtigt og hoppe tilfældigt rundt i alle retninger, ønsker Pop blot at du følger et mønster, og tager tingene let. Du vil stadig være tvunget til at bevæge dig meget hurtigt til tider, men stadig i et mønster, som stadig kræver timet tålmodighed.

Den eneste virkelige problem med spillet er at du tvinges til at gå gennem visse områder mere end én gang, som skaber et monotont humør og bliver trættende på et tidspunkt i spillet. Det gode er så at du bliver meget tryg ved det område, og let kan hoppe og kravle igennem det, som var det ingenting. Andre aspekter af gameplayet vil omfatte hjælp af 4 forskellige magiske kræfter som Elika lærer undervejs. De 4 kræfter er 4 forskellige farvede plader langs væggene. Trykkes der på trekant mens man hænger over en af disse vil man blive transporteret til den næste plade ved hjælp af de særlige kræfter. Til sidst er det sidste hovedformål som prinsen har, at samle glødende orbs, som tillader Elika at låse et nyt område op, og åbne porten til boss kampe. Dette aspekt af spillet kan hurtigt blive kedeligt, da det er her du tvinges til at udforske de samme områder igen og igen, indtil du har så mange orbs som du har brug for.

Kampsystemet er noget der virkelig er i fokus, og får en til at blive ved med at spille...

Kampsystemet er noget der virkelig er i fokus, og får en til at blive ved med at spille. Systemet er grundlæggende og meget let at bruge, men i modsætning til andre spil er dette overhovedet ikke en dårlig ting. Du har din spidsrod, sværd, aerobic og endelig magiske angreb, som alle kan knyttes sammen til et helvede af en combo på flere forskellige måder. Ligesom det at rejse rundt følger kampene også et mønster, og du behøver ikke at smadre knapperne hele tiden. Spillere kan nemlig nemt ødelægge mindre fjender med en hurtig combo, eller bekæmpe en boss med et par hurtige slag og komme væk uberørt. Det eneste problem er spillet vedtager hvordan du gør, hvis du sparker total røv vil spillet give dig sværere fjender og omvendt. Det er rart, men der er et par problemer, for det første kan hver fjende omsætte sig til en "status", hvor du er tvunget til kun at bruge én type af angreb. Det kan gøre det meget svært at få fat i dem rigtigt, når de konstant tvinger dig til at blokere for deres angreb, hvilket hurtigt bliver ensformigt og meget irriterende. Et andet problem er noget, som jeg nævnte tidligere, du kan ikke og aldrig vil dø uanset hvad. Når du kæmper eller trykker på den forkerte knap vil Elika redde dig, hvilket gør strategien næsten meningsløst. Den anden største bekymring er de manglende fjender. Man render ikke ind i særlig mange, og dem man gør viser sig at være de samme fjender igen og igen, og du har kun fire forskellige boss kampe. Uanset hvad er kamp systemet meget gennemtænkt.

I spillet vil du komme til at nyde den visuelle del mere end noget andet, og hvis din sidder der smadrer tilfældige knapper ned, kommer du ingen steder, i stedet skal man læne sig tilbage og nyde sine comboer. Kontrolforanstaltningen i kamp scenerne er rigtig sjove at bruge, og sandsynligvis er det den bedste del af hele spillet. Kamp scenerne gør det faktisk muligt for kameraet at være i konstant bevægelse, for at opnå den bedste visning der intensivere din indsats endnu mere, hvilket skaber en filmisk oplevelse, som vi normalt kun vil få fra cut scener, og det er nærmest som om at man kontrollerer kameraet såvel som karaktererne.

Ubisoft har simpelthen skabt et levende maleri med Prince of Persia...

Nu når vi har været kort inde på grafikken, har mange fans nok bemærket at spillet har fået et helt nyt udseende. I stedet for at gå til næste generations grafik, som hver eneste anden virksomhed i verden, har Ubisoft besluttet at være kreative og bruge et vand farve maleri look. Og når man ser på de andre aspekter af spillet, er dette sandsynligvis den største idé nogen virksomhed nogensinde har haft. Det land vi transporteres til, formodes at være mystisk med guder og magiske blomster over det hele. Vand farveeffekterne får dette til at se perfekt ud, og får Ubisoft til at skabe noget, der ikke kan gøres ved hjælp af en standard motor. Skyggerne giver den magiske følelse og når vader undrende omkring opfatter man virkelig fornemmelsen af det gode mod det onde, lyset mod mørket. Det der må være det mest magiske og smukkeste der nogensinde er skabt i et spil, er når Elika udfører hendes magi for at bringe lyset tilbage i verdenen og omdanne alle de mørke beskadigede områder i et farverigt miljø. Når dette sker ser man sig næsten smile som det ikke kan beskrives. Som du så efterfølgende rejser rundt kan du se forskellen mellem lyse og mørke, og nogle af de smukkeste naturskønne områder i en bane jeg nogensinde har set. Karaktererne følger også denne stil så de passer ind i det farverige maleri.

Faktummet at spillet er nemt og at Elika vil redde dig uanset hvad giver dig mulighed for at nyde spillet på en anden måde. I stedet for at fokusere på at have det sjovt gennem gameplayet, valgte Ubisoft en anden måde at skabe en sjov faktor gennem andre aspekter. Så du kan nyde naturen eller skabe en sjov atmosfære, der forbliver i en glad stemning. Et andet sjovt aspekt i spillet er dialogen. Prinsen vil hele tiden lave sjov med Prinsessen og omvendt, men på en god måde så stemningen altid forbliver god. Stemmerne er ekstremt gode og i et perfekt toneleje, og desuden ændres tonen i musik alt afhængig af område og tempo.

Hele følelsen med dette spil er næsten fantastisk i alle måder. Ubisoft har været yderst kreative og har taget en stor risiko ved at ændre alting så drastisk, men i sidste ende har det efter min mening været det hele værd, og spillet er tilmed underholdene og sjovere end mange andre spil jeg har spillet tidligere, og det er ikke på grund af et komplekst gameplay, men i stedet for den sjove dialog, magiske følelse, og absolut smukke udseende i spillet. Ubisoft har simpelthen skabt et levende maleri med Prince of Persia...

9.9 Grafik
Den absolut bedste del af hele spillet, man kan virkelig ikke sige noget dårligt om dette kunstværk. Det virker som om at Ubisoft har bragt et maleri til live og derefter skabt noget helt fantastisk ud af det.
8.5 Lyd
De centrale lydeffekter i spillet er intet andet end standard ting, man forventer at høre, dog giver musikken og karakterens dialog lige det ekstra der skal til.
9.0 Gameplay
Gameplayet er også meget lige til, Ubisoft har dog på en måde gjort det sjovt at spille.
8.0 Replay værdi
Med mindre du misser alle de ekstra orbs, og ikke får alle trophies i første omgang er spillet ikke så meget værd længere, og jeg tror ikke at mange spillere bliver ved at spille det igen og igen. Der tilføjes dog nogle ekstra kostumer når man gennemfører det, og historien former sig efter hvordan du spiller det, men til sidst ender det ens.
9.0 Overalt
Rigtigt godt spil, som virkelig fortjener at være placeret sammen med andre store titler i 2008. Et af de spil som man virkelig nyder at spille.

Se også!